FRIS IN DE MEDIA

FRIS IN DE MEDIA

Duurzaam ondernemen

Kansen creëren

DUURZAAM ONDERNEMEN

Wij vonden Fabriek Fris niet alleen heel innovatief, maar ook heel hoog scoren op thema’s als samenwerking en kansen creëren, bijvoorbeeld doordat in hun atelier vooral statushouders aan het werk zijn.” Fabriek Fris ging er daarom met de volledig circulaire award vandoor, ontworpen door Van Munster Media en 3D-geprint door Oceanz.

In dit item laat Rosan van Boven, één van de initiatiefnemers van Fabriek Fris, Razende Reporter Lisanne de fabriek zien en neemt haar mee in hun werk

THE FUTURE OF US 

Met hun eigen merk, OSIAS, krijgt afgedankt katoen een tweede leven. Katoen dat anders verbrand zou worden toveren ze om in een kwalitatief kledingstuk. Daarnaast werken ze samen met Wageningen University and Research aan onderzoek naar nieuwe, innovatieve mogelijkheden om afgedankt textiel opnieuw te verwerken. Hun lokale productie van kleding voorkomt veel transport en daarmee CO2 en zorgt voor een transparante keten.


Het filmpje is te zien via de link

Afgedankte lakens en tafelkleden krijgen tweede kans in confectieatelier

OMROEP GELDERLAND

Textiel met een hardnekkige vlek of scheur gaat normaal gesproken de verbrandingsoven in, belandt op de vuilnisbelt of eindigt als poetslap voor autogarages. Maar bij confectieatelier Fabriek Fris in Ede geven ze afgedankte lakens en tafelkleden een tweede kans door het te vermaken tot kwalitatieve werkkleding voor koks.

WINNAAR INNOVATIEPRIJS 2021

REGIO FOODVALLEY 

Fabriek Fris uit Ede won op 29 september de Innovatieprijs Regio Foodvalley 2021. Met hun eigen merk, OSIAS, krijgt afgedankt katoen een tweede leven. Textiel dat anders verbrand zou worden toveren ze om in kwalitatieve kleding. Dat wordt lokaal geproduceerd, zodat de uitstoot aan CO2 minimaal is.

De jury beoordeelde de ondernemers niet alleen op een impactvolle bijdrage aan de circulaire economie, maar ook op aantoonbare samenwerking binnen de keten of juist over de grenzen van sectoren heen

Juryvoorzitter Maarten Vriens; Wij vonden Fabriek Fris niet alleen heel innovatief, maar ook heel hoog scoren op thema’s als samenwerking en kansen creëren, bijvoorbeeld doordat in hun atelier vooral statushouders aan het werk zijn.

INNOVATIEPRIJS VOOR SUCCESFORMULE FABRIEK FRIS

GROEI#8 

Fabriek Fris, een confectieatelier waar textiel gerecycled wordt, won op 29 september de Innovatieprijs Regio Foodvalley 2021. Het bedrijf uit Ede verwerkt oude lakens en tafelkleden uit de horeca weer tot kwalitatief goede kokskleding. In het proces wordt alles gedaan om CO2-uitstoot zo veel mogelijk te beperken. Daarnaast geeft Fabriek Fris statushouders een kans door ze in het atelier aan het werk te zetten en taallessen te geven. De formule is op alle fronten succesvol, zo laat Rosan van Boven zien. Zij is een van de initiatiefnemers van Fabriek Fris.

Een frisse start voor vluchtelingen #impactondernemen

Ondernemen in Ede Magazine

Fabriek Fris zet zich in voor het inspireren, innoveren en creëren van eerlijke confectie. Niet alleen door duurzaam te produceren, maar ook door te werken met mensen met een vluchtelingenafkomst. Het doel van Fabriek Fris is dan ook tweeledig: duurzaamheid in textiel brengen én vluchtelingen laten uitstromen naar een betaalde baan.

Fabriek Fris werkt aan een betere wereld

VALLEI BUSINESS MAGAZINE

Fabriek Fris ging een jaar geleden van start met als doel eerlijke confectie in eigen land te maken en werk te bieden aan statushouders. Met succes, maar dat betekent niet dat Fabriek Fris zich geen nieuwe doelen meer stelt. Duurzaamheid is eveneens belangrijk, want een lap textiel of een kledingstuk kan nog best een nieuw product worden. Hoe? In samenwerking met de Universiteit Wageningen doet het hier onderzoek naar.

Nederland als productieland: Deze ateliers produceren al kleding op Hollandse bodem

Fashion United

Relatief nieuw in het landschap is Fabriek Fris, een sociale onderneming die het licht in juni 2020 zag. Zonder zelf aan acquisitie te doen, klopten sinds de start van het atelier al diverse merken aan bij het productiebedrijf. “Dat was meteen een goed teken dat er vraag was naar lokale productie,” zo vertelt Rosan van Boven, een van de drie eigenaren van het bedrijf, telefonisch aan FashionUnited. Van Boven heeft zelf ervaring met het opzetten van productielocaties en is textielontwerper.